Pre dopravu zadarmo
nakúpte ešte za 45,00
Košík. 0,00

Vylej svoj život

Buďte zapálení pre vášeň.

Po celé stáročia mali dráma a dobré rozprávanie príbehov silu upútať našu predstavivosť a pohnúť naším srdcom.

Aj dnes v nás strhujúci román alebo silný film môže zostať dlho po dočítaní – a tie najlepšie z nich majú taký silný vplyv, že zmenili naše myslenie a konanie.

Zo všetkých veľkých príbehov, ktoré boli napísané, a zo všetkých veľkých drám, ktoré sa odohrali na javisku alebo vo filme, žiaden nie je silnejší ako príbeh Ježiša Krista. Jeho umučenie a smrť nás napĺňajú smútkom, keď vidíme, ako sa s Ježišom kruto zaobchádzalo, a prežívame vzrušenie a nádej, keď v jeho zmŕtvychvstaní vidíme porážku hriechu a smrti a prísľub nového života pre nás. Koľkokrát ste po rozjímaní o Pánovom umučení pocítili hrču v hrdle alebo ste boli dokonca dojatí k slzám? Koľkokrát vás film o Ježišovi hlboko zasiahol a dal vám preplnený pocit Božej lásky?

Takto reagujeme preto, lebo Duch Svätý nám rád oživuje evanjelium. Reagujeme tak aj preto, že v hĺbke duše si uvedomujeme, že Ježišovo nadšenie je jadrom nášho života a našej viery. Hlboko vnútri, na tom mieste, kde sa Duch pohybuje najintímnejšie, vidíme, že Boh sa rozhodol zachrániť nás a priviesť nás späť k sebe tým, že sa za nás vzdal svojho jediného Syna. Je pravdepodobné, že Boh si mohol vybrať nejaký iný spôsob, ako nás vykúpiť, ale vybral si kríž, čiastočne aj preto, že táto strhujúca udalosť dramatizuje, ako hlboko nás miluje.

Počas veľkého týždňa a trojdnia vás chceme povzbudiť, aby ste si prečítali umučenie a poprosili Ducha Svätého, aby osvietil vašu myseľ, keď budete rozjímať nad týmto príbehom. Poproste Ducha, aby vám dal božský pohľad a zjavenie, ktoré sa dotkne vášho srdca rovnako ako poučí vašu myseľ. Povedzte mu, že chcete zažiť novú hĺbku Božej lásky, keď budete ešte raz rozjímať nad príbehom, ktorý sa skrýva za známym vyhlásením svätého Jána: „Boh tak miloval svet, že dal svojho jediného Syna, aby každý, kto v neho verí, nezahynul, ale mal večný život“ (Jn 3, 16).

Tajomstvo nenávisti a strachu. V tomto pôstnom období sa na tieto príbehy pozrite z dvoch hľadísk. Po prvé, zamerajte sa na prirodzené, psychologické prvky, ktoré sú v hre pri umučení. A po druhé, uvažujte o niektorých duchovnejších a teologickejších aspektoch, ktoré sú viditeľné tesne pod povrchom týchto evanjeliových príbehov.

Ježiš bol usmrtený, pretože jeho posolstvo bolo pre náboženských a politických vodcov Izraela príliš radikálne. Zdalo sa, že Ježiš si ich svojimi slovami a činmi opakovane znepriatelil. Stýkal sa so Samaritánmi, jedol s mýtnikmi a oslovoval prostitútky. Kým vodcovia týchto ľudí odmietali ako nežiaducich a vyvrheľov, Ježiš ich vnímal ako milované, ale zranené Božie deti – ľudí, ktorých treba prijať, uzdraviť a priviesť k novému životu.

Ježiš nielenže pohoršil týchto vodcov svojou spoločnosťou, ale otvorene sa postavil aj ich pokrytectvu. Obvinil ich, že navonok sa tvária čisto, zatiaľ čo vo vnútri nechávajú vládnuť egocentrizmus (Mt 23, 25). Vyzval ich, aby prestali budovať samých seba a začali praktizovať to, čo hlásali (23,3-7). Dokonca sa ich spýtal: „Ako môžete uniknúť odsúdeniu do pekla?“ (23, 23). (23:33). A ako sa dalo očakávať, čím odvážnejšie ich Ježiš vyzýval, tým intenzívnejšie ho nenávideli.

Ježiš však urobil ešte viac, než len vyzval židovských vodcov na osobnej úrovni. Spochybnil spôsob, akým vykladali a učili Mojžišove zákony. Zastal sa svojich učeníkov, keď ich obvinili z porušovania soboty (Matúš 12,1-8). Dokonca sám „porušil“ sobotu tým, že uzdravoval chorých na zhromaždeniach v synagóge (12, 9 – 14; Lk 13, 10 – 17). Otvorene odpustil hriechy cudzoložnej žene, ktorá mala byť podľa prísneho výkladu zákona odsúdená na smrť (Jn 8, 2-11). Dokonca sa zdalo, že sa dopustil rúhania, keď ochrnutému mužovi povedal, že mu boli odpustené hriechy (Mk 2, 1 – 12).

Napokon, keď Ježiš vzkriesil Lazára z mŕtvych, židovskí vládcovia boli dotlačení do krajnosti. Cítili, že nemajú inú možnosť ako odstrániť tohto nepríjemného rabína. „Ak ho necháme takto pokračovať,“ uvažovali, „všetci v neho uveria a potom prídu Rimania a vezmú nám miesto aj národ“ (Jn 11, 48). A tak sa veľkňaz Kajfáš rozhodol – prorocky i ironicky – že je lepšie, „keď za ľud zomrie jeden človek, ako keby mal byť zničený celý národ“ (11, 50). Zvyšok je už história.

Tajomstvo spásy. A predsa, kým sa toto všetko dialo medzi Ježišom a izraelskými vodcami, zúril iný konflikt – konflikt, ktorý presahoval hranice tej či onej skupiny a siahal až k Božiemu trónu. Takmer každý, kto čítal pašie, dokáže identifikovať nespravodlivosť a krutosť, ktorú Ježiš zažil. Pýtame sa, prečo sa proti nemu obrátilo toľko obyčajných Židov a prečo Pilát ustúpil požiadavkám Sanhedrinu. Kladieme si otázku, ako mohol niekto ospravedlniť zabitie človeka, ktorý zasvätil svoj život hlásaniu pokoja, lásky a milosrdenstva.

Hoci takmer každý dokáže odsúdiť takúto nespravodlivosť, na to, aby sme vnímali spásu, ktorá z nej pramenila, potrebujeme iné oči. Iba očami viery môžeme vidieť kríž ako dokonalý Boží plán spásy. Keď budeme prosiť Ducha, aby otvoril naše srdcia, uvidíme v umučení boj medzi svetlom a tmou – a víťazstvo, ktoré Ježiš získal pre každého z nás.

Keď budeme meditovať o umučení, uvidíme, koľko toho Ježiš dal za nás – duchovne aj fyzicky. Navonok sa zdalo, že niekoľko mužov vymyslelo zlý plán, ako Ježiša usmrtiť. Hoci je to pravda, na hlbšej úrovni viery môžeme vidieť, ako satan vstúpil do Judáša a presvedčil ho, aby Ježiša zradil úradom. A ak sa pozrieme na ďalšie aspekty umučenia, ako napríklad Petrovo zapretie a silná nenávisť jeho nepriateľov, budeme môcť vidieť aj vplyv diabla, ktorý stojí za týmito ľudskými činmi a rozhodnutiami. V týchto stratégiách bolo Satanovým cieľom izolovať Ježiša a oslabiť ho do takej miery, aby sa odvrátil od Božieho plánu a sám upadol do hriechu. Satan vedel, že ak sa mu podarí prinútiť Ježiša, aby aspoň raz zaprel svojho Otca, naše spasenie bude ohrozené a jeho moc nad nami zostane neohrozená.

Modlitba za umučenie. Keď sa v tomto období ponoríme do tajomstva umučenia, predstavme si seba s Ježišom počas posledných hodín jeho života. Čím viac sa dokážeme priblížiť realite týchto udalostí, tým viac si budeme vážiť to, čo pre nás Ježiš urobil.

Ako môžete z rozjímania o umučení vyťažiť čo najviac? Tým, že požiadate Ducha Svätého, aby vám pomohol vidieť duchovný boj, ktorý zúril aj počas politických a osobnostných zápasov. Poproste ho, aby vám ukázal, ako satanove lži, moc hriechu a temnota v ľudskom srdci zohrali úlohu v Ježišovom utrpení a smrti. A čo je ešte dôležitejšie, požiadajte ho, aby vám ukázal dokonalosť Božieho plánu na našu záchranu a vykúpenie z týchto vplyvov. Poproste Ducha, aby vám ukázal, ako môžete posolstvo o umučení aplikovať na svoj život.

Písmo nám hovorí o žene, ktorá – krátko pred Ježišovou poslednou paschou – ho pomazala vzácnym a drahým parfumom (Mk 14, 1-9). Vezmime si jej skutok lásky a oddanosti ako vzor pre spôsob, akým môžeme v tomto pôstnom období odpovedať Ježišovi. Ako zodpovední správcovia sa môžeme vždy pýtať, ako môžeme najlepšie využiť „drahú masť“ svojho života na dobro: slúžiť chudobným, pomáhať vzdelávať iných alebo sa starať o svoje rodiny. Táto žena tak veľmi milovala Ježiša, že na neho vyliala – dokonca „premrhala“ – to najcennejšie, čo mala.

Počas zvyšku tohto pôstneho obdobia pros Ducha Svätého, aby ťa vtiahol hlbšie do Kristovho srdca – zakaždým, keď budeš prijímať Eucharistiu, keď sa budeš modliť a keď budeš čítať pašie. Nechajte tajomstvo Ježišovej smrti preniknúť do vášho srdca. Keď vás prenikne krása a sila tejto veľkej drámy, dajte Ježišovi ten najlepší dar, aký môžete dať: Vylejte mu svoj život v láske, adorácii a poslušnosti.